۷ خاصیت مهم جنسینگ که اگر ندانید ضرر کرده‌اید

کاهش اثر جنسینگ در اثر مصرف زیاد

جینسینگ گیاهی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است مزایایی برای سلامت مغز، عملکرد سیستم ایمنی، کنترل قند خون و موارد دیگر داشته باشد.

جینسینگ قرن هاست که در طب سنتی چینی استفاده می شود. این گیاه کند رشد و کوتاه با ریشه های گوشتی را می توان بسته به مدت رشد آن به سه روش طبقه‌بندی کرد: تازه، سفید یا قرمز.

جینسینگ تازه قبل از ۴ سال برداشت می شود، در حالی که جینسینگ سفید بین ۴ تا ۶ سال و جینسنگ قرمز بعد از ۶ سال یا بیشتر برداشت می شود.

ریشه جنسینگ دارویی موثر
جنسینگ یکی از موثرترین و ارزشمندترین داروهای گیاهی سنتی است که در طب چینی هم استفاده می‌شده

انواع زیادی از این گیاه وجود دارد، اما محبوب ترین آنها جینسنگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جینسنگ آسیایی  (Panax ginseng) است.

جینسینگ آمریکایی و آسیایی از نظر غلظت ترکیبات فعال و اثرات آنها بر بدن متفاوت است. بر اساس برخی تحقیقات قدیمی تر، اعتقاد بر این است که جینسینگ آمریکایی به عنوان یک عامل آرامش بخش عمل می کند، در حالی که انواع آسیایی اثر نیروبخشی دارد.

جینسینگ حاوی دو ترکیب مهم است: جین سنوزیدها و جینتونین. این ترکیبات مزایای سلامتی یکدیگر را تکمیل می کنند.

خواص جنسینگ

مجله آشپزی پخت خونه قصد دارد در ادامه ۷ مزیت جینسینگ برای سلامتی مبتنی بر شواهد علمی را به شما معرفی کند:

۱. خواص جنسینگ در جلوگیری از التهاب

جنسینگ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد. جینسینگ دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی مفیدی است.

برخی از مطالعات آزمایشگایه نشان داده‌اند که عصاره‌های جینسینگ و ترکیبات جین‌سنوزید می‌توانند التهاب را مهار کرده و آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها را کاهش دهند، که می‌تواند به بیماری‌های مزمن منجر شود.

خواص جنسینگ در رفع التهاب پوست
التهاب‌های پوستی و عضلانی را با جنسینگ از بین ببرید

یک مطالعه بر روی ۱۲ مرد نشان داد که مکمل‌های کوتاه‌مدت با عصاره جینسنگ آسیب عضلانی ناشی از ورزش را کاهش داده و علائم التهاب را در مقایسه با دارونماها کاهش می‌دهد. (توضیح: دارونما در اصل روش یا چیزی شبیه به دارو است که اثر درمانی ندارد بلکه بیشتر تاثیر روحی و نزدیکی بین پزشک و بیمار و در نتیجه افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن را دارد).

یک تحقیق بزرگتر در سال ۲۰۱۴ روی ۷۱ زن یائسه که روزانه ۳ گرم جینسینگ قرمز یا دارونما به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند، انجام شد. سپس فعالیت آنتی‌اکسیدانی و علائم استرس اکسیداتیو اندازه‌گیری شد. محققان به این نتیجه رسیدند که جینسینگ قرمز می‌تواند با افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند.

جنسینگ برش خورده

۲. مفید برای عملکرد مغز و حافظه

جینسینگ می‌تواند به بهبود عملکردهای مغز مانند حافظه، رفتار و خلق و خوی کمک کند. برخی از مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان می‌دهند که اجزای موجود در جینسینگ، مانند جین‌سنوزیدها و ترکیب K می‌توانند از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

جالب توجه است، یک مطالعه بر روی ۶۴۲۲ سالمند نشان داد که مصرف منظم جینسینگ برای حداقل ۵ سال با بهبود عملکرد شناختی مرتبط است.

خواص جنسینگ در افزایش عملکرد مغز
افزیش حافظه و جلوگیری از آلزایمر با جنسینگ

مطالعه کوچک دیگری نشان داد که مصرف ۲۰۰ میلی گرم جینسینگ آمریکایی در مقایسه با دارونما پس از ۳ ساعت حافظه را به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد.

طبق یک بررسی، جینسینگ همچنین می تواند به کاهش استرس کمک کند و ممکن است برای افسردگی و اضطراب فوایدی ارائه دهد.

علاوه بر این، مطالعات دیگری اثرات مثبتی مصرف جنسینگ بر عملکرد مغز در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را نشان داده است.

جنسینگ با عسل

۳. می تواند اختلال نعوظ (افزایش طول آلت جنسی در حین رابطه زناشویی) را بهبود بخشد

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که جینسینگ ممکن است جایگزین مفیدی برای درمان اختلال نعوظ (ED) باشد. بر اساس برخی تحقیقات قدیمی‌تر، ترکیبات خاصی که در جینسینگ یافت می شود ممکن است از استرس اکسیداتیو در رگ‌های خونی و بافت‌های آلت تناسلی برای کمک به بازگرداندن عملکرد طبیعی محافظت کند.

تقویت قوای جنسی با جنسینگ
خواص جنسینگ باعث تقویت توانایی و قوای جنسی و در نتیجه رابطه بهتر زناشویی و تحکیم خانواده می‌شود

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد، ترکیبی که آرامش عضلانی آلت تناسلی را بهبود می‌بخشد و گردش خون را افزایش می‌دهد.

در واقع، تحقیقات زیادی نشان داده که جینسینگ می‌تواند توانایی برای داشتن رابطه جنسی بهتر در مردان را بهبود بخشد.

۴. خواص جنسینگ در تقویبت سیستم ایمنی بدن

طبق یک بررسی، جینسینگ دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی قوی است و می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف جنسینگ
مصرف جنسینگ قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

جالب توجه است، یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که عصاره جینسینگ قرمز سیاه باعث افزایش تعداد سلول‌های ایمنی و افزایش سطح آنتی اکسیدان در کبد می‌شود. به طور مشابه، مطالعه دیگری روی ۱۰۰ نفر نشان داد که مصرف ۲ گرم جینسینگ قرمز کره‌ای در روز به مدت ۸ هفته به‌طور درخور توجهی سطح سلول‌های ایمنی را در مقایسه با دارونماها افزایش می‌دهد.

۵. خواص جنسینگ در کاهش خطر ابتلا به سرطان

جینسینگ می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مفید باشد. جین سنوزیدهای موجود در این گیاه به کاهش التهاب و محافظت آنتی اکسیدانی کمک می کند. چرخه سلولی فرآیندی است که طی آن سلول‌ها به طور معمول رشد و تقسیم می‌شوند. جین سنوزیدها می‌توانند با جلوگیری از تولید و رشد غیرطبیعی سلول (که منجر به تومورهای سرطانی می‌شود) مانع از ابتلا به سرطان شوند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف جنسینگ
آنتی‌اکسیدان موجود در جنسینگ مانع ابتلا یا گسترش سرطان می‌شود

تحقیقات زیادی نشان داده است که مصرف‌کنندگان جینسینگ معمولاً ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

جینسینگ همچنین ممکن است به بهبود سلامت افرادی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کند و می‌تواند عوارض جانبی را کاهش دهد و اثر برخی از درمان‌های سرطان را افزایش دهد.

۶. خواص جنسینگ در رفع خستگی و افزایش سطح انرژی

تحقیقات روی خواص جنسینگ نشان داده است که این گیاه در رفع خستگی و افزایش سطح انرژی می‌تواند مؤثر باشد.

مطالعات حیوانی مختلف برخی از اجزای موجود در جینسینگ، مانند پلی‌ساکاریدها و الیگوپپتیدها را با استرس اکسیداتیو کمتر و تولید انرژی بالاتر در سلول‌ها مرتبط دانسته‌اند که می‌تواند به کاهش خستگی منجر شود.

رفع خستگی
مصرف جنسینگ باعث رفع خستگی می‌شود

یک بررسی از ۱۰ مطالعه به این نتیجه رسید که جینسینگ می‌تواند به‌طور درخور توجهی علائم سندرم خستگی مزمن را در مقایسه با دارونما حتی پس از تنها ۱۵ روز بهبود بخشد.

بررسی دیگری نشان داد که مصرف جینسینگ آمریکایی یا آسیایی می‌تواند علائم خستگی مرتبط با سرطان را زمانی که به ترتیب در دوزهای ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ میلی‌گرمی در روز مصرف شود کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، بررسی بیش از ۱۵۵ مطالعه نشان داد که مکمل‌های جینسنگ نه تنها ممکن است به کاهش خستگی کمک کند، بلکه می‌تواند عملکرد فیزیکی را نیز افزایش دهد.

۷. خواص جنسینگ در کاهش قند خون

جینسینگ در کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت و افراد بدون دیابت مفید است. تحقیقات نشان داده که جینسینگ آمریکایی و آسیایی عملکرد سلول های پانکراس را بهبو بخشد. این تولید انسولین را افزایش می دهد و جذب قند خون در بافت‌ها را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که عصاره‌های جینسینگ با ارائه محافظت آنتی‌اکسیدانی و کاهش رادیکال‌های آزاد در سلول‌های مبتلایان به دیابت کمک کند.

جینسینگ می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد.

کاهش مصرف قند خون
تحقیقات زیادی نشان می‌دهد مصرف جنسینگ قند خون را کاهش می‌دهد

یک مطالعه ۸ هفته ای دیگر نشان داد که مصرف ۳ گرم جینسینگ آمریکایی در روز به طور درخور توجهی باعث کاهش سطح قند خون ناشتا و بهبود هموگلوبین A1c، نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون، در مقایسه با دارونما در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شد.

به نظر می‌رسد جینسینگ قرمز تخمیر شده می‌تواند حتی در کنترل قند خون موثرتر باشد. جینسینگ تخمیر شده با کمک باکتری‌های زنده تولید می‌شود که جین‌سنوزیدها را به شکلی آسان‌تر و قوی‌تر تبدیل می‌کنند. 

در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف ۲/۷ گرم جینسنگ قرمز تخمیر شده در روز در کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین بعد از یک وعده غذایی آزمایشی در مقایسه با دارونما موثرتر است.

روش مصرف جنسینگ؛ به راحتی جنسینگ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

ریشه جینسینگ را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. می‌توانید آن را به صورت خام مصرف کنید یا می‌توانید آن را کمی بخارپز کنید تا نرم شود. جینسینگ را می توان به صورت خام مصرف کرد، آن را به‌صورت چای درست کرد یا به غذاهای مختلف اضافه کرد. همچنین می توان آن را به صورت پودر، کپسول یا روغن مصرف کرد.

دمکرده جنسینگ

همچنین می‌توان آن را در آب دم کرد و چای درست کرد. برای این کار کافی است آب داغ را به جینسینگ تازه برش داده شده اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد.

مصرف جنسینگ به شکل‌های مختلف
جنسینگ را به شکل پودر، قرص، ریشه سالم، برش خورده می‌توانید تهیه و مصرف کنید

استفاده از جنسینگ در غذا

جینسینگ را می توان به دستورالعمل‌های مختلفی مانند سوپ و غذاهای سرخ‌شده نیز اضافه کرد. علاوه بر این، عصاره جنسینگ را می‌توان به صورت پودر، قرص، کپسول و روغن یافت.

سؤالات متداول درباره مصرف و خواص جنسینگ

میزان مصرف روزانه جنسینگ چقدر است؟

پودر جنسینگ

اینکه چه مقدار باید مصرف کنید بستگی به شرایطی دارد که می خواهید بهبود دهید. به طور کلی، دوزهای روزانه ۱ تا ۲ گرم ریشه جینسینگ خام یا ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم عصاره پیشنهاد می‌شود. البته بهتر است با دوزهای کمتر شروع کنید و به مرور زمان افزایش دهید.

زمان مصرف جنسینگ کی هست؟

به دنبال عصاره استاندارد جینسینگ باشید که حاوی ۲ تا ۳ درصد جین سنوزید کل باشد و آن را قبل از غذا مصرف کنید تا جذب آن را افزایش داده و از فواید کامل آن بهره‌مند شوید.

آیا مصرف جنسینگ عوارض جانبی احتمالی دارد؟

کاهش اثر جنسینگ در اثر مصرف زیاد

طبق تحقیقات، به نظر می رسد جینسینگ بی خطر است و نباید هیچ گونه عوارض جانبی جدی ایجاد کند. با این حال، افرادی که از داروهای دیابت استفاده می‌کنند باید هنگام استفاده از جینسینگ سطح قند خون خود را به دقت کنترل کنند تا مطمئن شوند که این سطوح خیلی پایین نمی‌آیند.
علاوه بر این، جینسینگ ممکن است اثربخشی داروهای ضد انعقاد را کاهش دهد. به این دلایل، بهتر است قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید.
توجه داشته باشید که به دلیل عدم انجام مطالعات ایمنی، جینسینگ برای کودکان یا افرادی که باردار یا شیرده هستند توصیه نمی شود.

آیا مصرف زیاد جنسینگ باعث کاهش اثر آن می‌شود؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده طولانی مدت از جینسینگ می تواند اثربخشی آن را در بدن کاهش دهد.

دوره‌های مصرف جنسینگ چقدر است؟

برای به حداکثر رساندن فواید آن، باید جینسینگ را در چرخه‌های ۲ تا ۳ هفته‌ای با یک یا دو هفته استراحت مصرف کنید.

منبع مقاله

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6943541/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *